METODY PRACY
Od 13 lat istnienia naszego przedszkola czerpiemy z wielu nurtów. Dla nas jak mawiał Janusz Korczak – Dziecko to człowiek a pedagogika to nauka o człowieku.
W swojej pracy korzystamy z elementów takich nurtów jak:
RODZICIELSTWO BLISKOŚCI – jesteśmy otwarci na więź emocjonalną z naszymi dziećmi, przytulamy, głaszczemy, nosimy, wspieramy karmienie piersią, szanujemy ich emocje, jesteśmy obok gdy je przeżywają. Podążamy za ich potrzebami, jednocześnie stawiając mądre granice.
EDUKACJA DEMOKRATYCZNA – jako nauczyciele pokazujemy świat wierząc, że dziecko intuicyjnie znajdzie drogę by „się nauczyć”, by poprzez motywację wewnętrzną samo decydowało co jest jego pasją i swobodnie mogło ją rozwijać. Nasza rola to wspieranie dziecka, jego wyborów oraz inspirowanie go. Wolność dziecka niesie za sobą rozwój niepohamowanej kreatywności, wiary we własną sprawczość i samodzielność, poczucie satysfakcji i szczęścia oraz odpowiedzialności za to co robi.
POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY – nie stosujemy żadnego rodzaju przemocy, nie zmuszamy do jedzenia i spania, nie ignorujemy potrzeb i uczuć naszych dzieci, nie stawiamy się ponad nimi jako osoby wszechwiedzące. Obserwujemy, rozpoznajemy potrzeby i uczucia, towarzyszymy i uczymy otwarcie je wyrażać. Komunikujemy się z dziećmi używając empatii co sprawia że kształtujemy ich samoświadomość, że uczą się być w relacjach wrażliwymi i empatycznymi wobec drugiej osoby.
JESPER JULL – to nasza najnowsza inspiracja, chyba najbliższa nam idea, łącząca pozostałe i sprawiająca że jesteśmy unikalną placówką na mapie ursynowskich przedszkoli proponujących za Jesperem odejście od autorytarnego, dyrektywnego opartego na ślepym posłuszeństwie, karach, przemocy wychowywania dzieci i mlodzieży. W zamian proponujemy szacunek, zaufanie do dziecka i jego kompetencji, wspieranie, szanowanie granic dziecka i jednocześnie stawianie mądrych granic by nie zamienić tego w przywództwo dzieci, ale w przyjazne przewodnictwo mądrych wspierających dorosłych.
„Dzieci do piątego roku życia nie potrzebują wychowywania. Potrzebują przyjaznego przewodnictwa. Kiedy dziecko ma 2 lata i chce się wspiąć na dach domu po drabinie, potrzebuje kogoś, kto powie mu: „Wiesz, to jest bardzo wysoko i to niebezpieczne. Jeśli chcesz, mogę iść z tobą”. Albo: „Wiesz, musisz poczekać, żeby to zrobić” zamiast mówić NIE albo karać dziecko.” JESPER JULL